Všeobecne
Klub 500 navrhuje materiál zostručniť, nakoľko sme presvedčení, že v strategickom materiáli nie je potrebný takýto rozsah teoretickej časti. |
Str. 3 druhý odsek
Navrhujeme zmeniť nasledovne „Stratégia inteligentnej špecializácie SR na roky 2014-2020“ Zdôvodnenie: Akčný plán nebol doposiaľ schválený a jeho znenie – „upravené“ je predmetom rokovaní – kvôli značnému množstvu rozporov. |
Str. 17 Výkonnosti slovenského hospodárstva a ekonomiky
Navrhujeme zmeniť znenie nasledovne: “ Orientácia aj na výrobu automobilov s alternatívnym pohonom a najmä elektromobilov a s tým súvisiace služby prispieva k zabezpečeniu udržateľného hospodárskeho rastu.“ Zdôvodnenie: Pôvodné znenie vyznievalo tak, ako keby SR mala opustiť výrobu klasických motorových vozidiel“ |
Str. 18 tabuľka
Cieľ zlepšenia energetickej bezpečnosti nie je v materiáli podložený, cieľ nie je dokázateľný. |
Str. 19 elektromobilita ako doprava založená na využívaní doma vyrobenej elektrickej energie má makroekonomické prínosy
Klub 500 považuje dané tvrdenie vzhľadom na liberalizovaný trh EÚ za neplatné. |
Str. 21 posledný odsek
Navrhujeme doplniť, či uvedené zvýšenie je vďaka produkcii elektromobilov. |
Str. 22 prvý odsek
Tvrdenie nie je z nášho pohľadu pravdivé, nakoľko rastom elektromobility ako takej rastie potreba výroby elektriny z menovaných zdrojov. |
Str. 22 druhý odsek
Uvedené štatistiky hovoria o všetkých alternatívnych palivách (LPG, LNG, CNG, elektro, biopalivá, vodík) a potenciáli ich úspor, navrhujeme vyčísliť potenciál LEN elektromobility, keďže stratégia pojednáva o nej. V záujme korektnosti prístupu by bolo vhodné doplniť aj vyčíslenie dopadu zvýšenej potreby výroby elektriny z vyššieuvedených zdrojov. |
Str. 22 3.1.3. prvá veta
navrhujeme jasne preformulovať. |
Str. 30 Rozvoj elektromobility bude pôsobiť jednoznačne stimulujúco na rozvoj domáceho vedecko-výskumného potenciálu
Klub 500 považuje túto vetu za všeobecné tvrdenie, skôr želanie. |
Str. 31 úpravy v oblasti vzdelávania
Súhlasíme všeobecne s potrebou úpravy vzdlávacieho procesu pre potreby praxe. V konkrétnom znení by sme očakávali vyjadrenia zástupcov slovenských automobiliek o načasovaní potreby zmeny nastavenia vo vzťahu k elektromobilite, prípadne o potrebe akreditovaného študijného odboru zameraného na elektromobilitu. |
Str. 34 Štandardný scenár k roku 2020
uvedené znamená ročný prírastok takmer 2.000 automobilov. Klub 500 navrhuje predpoklad podložiť. |
Str. 37 Národná sieť nabíjacích centier
pri medializovanom počte eletromobilov z r. 2014 na Slovensku „úrady registrujú 38 čisto elektrických vozidiel a 131 plug-in hybridov“ si myslíme že je predčasné hovoriť o vybudovaní Národnej siete nabíjacích staníc. Z pohľadu Klubu 500 by mala koncepcia stanoviť optimálnu sieť z hľadiska jej rozmiestnenia a jednotlivé míľniky jej následného budovania, s jasným zmapovaním existujúcej infraštruktúry. http://energia.dennikn.sk/tema/elektrina-a-elektromobilita/po-svete-jazdi-400-tisic-elektromobilov/12882/?infoservis=953 Uvedené je aj v súlade so zmienenou Smernicou EK, ktorá zaväzuje členské štáty “ Členské štáty by mali zabezpečiť, aby sa verejne prístupné nabíjacie stanice pre elektrické vozidlá budovali s dostatočným pokrytím, čo umožní premávku elektrických vozidiel minimálne v rámci mestských/prímestských aglomerácií a iných husto osídlených oblastí a v prípade potreby v sieťach určených členskými štátmi.“ Sme presvedčení, že nie je cieľom koncepcie vybudovať extenzívnu sieť, ktorá nebude využitá. |
Str. 38 Spôsoby nabíjania batérií elektrických vozidiel
Navrhujeme zostručnenie predmetnej kapitoly vrátane jej podkapitol, prípadne presunutie do prílohy. Sme presvedční, že nie je cieľom Stratégie pojednávať o teóriách nabíjania elektrických vozidiel |
Str. 45 Elektrický automobil
Navrhujeme zostručnenie predmetnej kapitoly, vrátane jej podkapitol, prípadne presunutie do prílohy. Sme presvedční, že nie je cieľom Stratégie pojednávať o teórii stavby a konštrukcie elektromobilov. |
Str. 54 bezpečnosť chodcov druhý odsek
Uvedené ciele do značnej miery spochybňujú fakty uvádzané v kap. pojednávajúcej o hluku – konkrétne o 70% nižšom hluku EV oproti klasickým. (tento ukazovateľ pravdepodobne nezohľadňuje Sound systémy. |
Str. 58 Odporúčania pre využitie potenciálu elektromobility
V novembri 2013 Vláda SR schválila uznesením 665/2013 materiál Poznatkom k prosperite – Stratégia výskumu a inovácií pre inteligentnú špecializáciu Slovenskej republiky, nie Akčný plán ako uvádza Stratégia – navrhujeme zmeniť. |
Str. 58 5.2. OPATRENIE: Podpora vedy, výskumu, vývoja a inovácií
Nesúhlasíme so znením odporúčania. Navrhujeme zmeniť znenie, ktoré bude v súlade do Syratégiou inteligentnej špecializácie, vo vzťahu k jasnému definovaniu priorít výskumu a vývoja na Slovensku. Uvedené je v rozpore s RIS3! |
5.11. OPATRENIE: Vyhradiť verejné parkovacie miesto pre majiteľa nabíjacej infraštruktúry v mieste bydliska
Navrhujeme doplniť na záver opatrenia „za podmienky inštalovania vlastnej nabíjacej stanice. |
5.13. OPATRENIE: Legislatívne zaviesť povinnosť budovať nabíjaciu infraštruktúru pri výstavbe nových parkovacích miest
Navrhujeme vypustenie návrhu opatrenia, nakoľko nie je žiadnym spôsobom zdokladovaná efektívnosť daného opatrenia! Odporučenie by smerovalo k budovaniu nevyužívanej infraštruktúry! |
5.14. OPATRENIE: Vybudovať Národnú sieť nabíjacích centier
Zásadne nesúhlasíme s navrhovaným opatrením. Navrhujeme zmeniť znenie nasledovne: Pripraviť a predložiť plán budovania Národnej siete nabíjacích staníc, vrátane stanovenia pôsobí jej financovania, ktorá bude obsahovať podrobné zmapovanie existujúcej infraštruktúry. Uvedený plán musí zohľadňovať všetky ďalšie navrhované opatrenia súvisiace s budovaním infraštruktúry. |
Str. 77 SWOT analýza
Klub 500 považuje vypracovanie slabej stránky za nedostatočné. |