Ministerstvo hospodárstva predložilo do medzirezortného pripomienkového konania Návrh zákona o podpore malého a stredného podnikania. Návrh zákona má riešiť podporu, rozvoj a udeľovanie dotácií malým a stredným podnikom. Klub 500 nespochybňuje a nikdy nespochybňoval dôležitosť malého a stredného podnikania na Slovensku, dovoľujeme si však upozorniť že hospodársky priestor na Slovensku je jeden, malý a väzbový. Malé a stredné podniky sú v rámci svojej aktivity napojené na zákazky veľkých spoločností a spoločne tak tvoria reťazec vzťahov, kde jeden subjekt nemôže existovať bez druhého.
Klub 500 si preto v rámci pripomienkového konania uplatnil niekoľko pripomienok vzťahujúcich sa na nastavenie zákona.
k celému zákonu:
Klub 500 požaduje vypustenie mentoringu a koučingu z oblasti podpory, nakoľko táto forma podpory bola vypustená už v štádiu schvaľovania Partnerskej dohody na rokovaní Rady vlády pre Partnerskú dohodu priamo jej predsedom a predsedom vlády SR. |
k §2 ods. 1. písm. g)
Klub 500 nesúhlasí s definíciou kapitálového nástroja tak, ako je definovaný, nakoľko už v definícii pripúšťa možnosť, že tento nebude vrátený. Klub 500 navrhuje, aby „Trhové zlyhanie“ bolo jasne dodefinované. Je potrebné, aby zákon jasne ukladal povinnosť využitia všetkých dostupných nástrojov na vymoženie vkladu. |
k §2 ods. 1. písm. h)
v zmysle ustanovení Obchodného zákonníka je zmyslom KAŽDÉHO podnikania dosahovanie zisku. V tejto súvislosti je definícia zmätočná a navrhujme jej preformulovanie. |
k §3 písm. e)
Klub 500 navrhuje zmenu ustanovenia nasledovne: „e) projekty združení pre rozvoj podnikov,“ Klub 500 má za to, že s cieľom odstránenia diskriminácie je žiadúce, aby o možnosť uchádzať sa o dotácie mali možnosť združenia na podporu podnikania ako také. |
k § 6 ods. 4.
Klub 500 navrhuje zmenu znenia ustanovenia nasledovne: „(3) Ak je vykonávateľom združenie právnických osôb podľa odseku 2 písm. b), bude sa na účely tohto zákona považovať za finančnú inštitúciu a súčasne subjekt implementujúci finančné nástroje podľa osobitného predpisu 14) alebo nástroje finančného inžinierstva podľa osobitného predpisu 15) v prípade uzatvorenia zmluvy na výkon činnosti podpory podľa § 4 ods. 2 písm. c), alebo d), alebo e).“ Legislatívno-technické spresnenie. |
k §9
Klub 500 zásadne nesúhlasí s výkonom centra lepšej regulácie prostredníctvom vykonávateľa. Klub 500 má za to, že je originálnou kompetenciou priamo ministerstva hospodárstva v zmysle kompetenčného zákona zabezpečovať podporu malého podnikania a stredného podnikania ako aj zodpovednosť za stratégiu tvorby podnikateľského prostredia a podporu podnikateľského prostredia. Podľa názoru Klubu 500 by činnosti centra malo zabezpečovať PRIAMO ministerstvo s tým, že ministerstvo má možnosť pri výkone tejto kompetencie spolupracovať so združeniami tak zamestnávateľov, ako aj združením v zmysle § 6 ods. 2 písm. b). |
k §10 ods. 2.
Klub 500 navrhuje zmenu znenia nasledovne: „(2) Vykonávanie testu vplyvov na malé a stredné podnikanie zabezpečuje Ministerstvo“ Klub 500 má za to, že uvedené znenie nevylučuje spoluprácu pri zabezpečovaní testu aj so združením v zmysle § 6 ods. 2 písm. b). |
k §11 ods. (3)
Klub 500 navrhuje zmenu znenia nasledovne: „(3) Vypracovanie Správy o stave malého a stredného podnikania zabezpečuje Ministerstvo.“ Klub 500 má za to, že uvedené znenie nevylučuje spoluprácu pri spracovaní správy aj so združením v zmysle § 6 ods. 2 písm. b). |
k Čl. II. bod 5.
Klub 500 zásadne nesúhlasí s návrhom na zrušenie platného stropu dotácií použitých na účely miezd, platov, odvodov, služobných príjmov a iných náhrad a osobných vyrovnaní zamestnancov a štatutárnych zástupcov združenia, ktorým v zmysle platného zákona je „maximálne však do výšky 1,7-násobku tarifného platu zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme prislúchajúceho pre 12. platovú triedu a 12. platový stupeň ustanovených nariadením vlády Slovenskej republiky v príslušnom rozpočtovom roku“ a požaduje ponechanie platného stropu. |
k Čl. II. bod 5.
Klub 500 zároveň nesúhlasí s nekontrolovanou možnosťou použitia dotácií aj pre všetky právnické osoby založené združením právnických osôb s účasťou ministerstva, ktoré zabezpečujú činnosti na realizáciu podpory malého a stredného podnikania. Klub 500 žiada uvedenú časť vypustiť. |
k Čl. II. bod 5.
Klub 500 navrhuje doplnenie ustanovenia o jasné vymedzenie okruhu osôb, ktorých mzdy môžu byť hradené z dotácie |
k Čl. II. bod 6.
Klub 500 nesúhlasí s nekontrolovanou možnosťou použitia dotácií na úhradu nešpecifikovaných prevádzkových nákladov právnických osôb založených združením právnických osôb s účasťou ministerstva. Klub 500 žiada uvedenú časť vypustiť. |
k Čl. II. bod 6.
Klub 500 nesúhlasí s nekontrolovanou možnosťou použitia dotácií na úhradu nešpecifikovaných prevádzkových nákladov združenia právnických osôb s účasťou ministerstva. Klub 500 požaduje doplnenie ustanovenia o jasné stanovenie systému stanovovania a schvaľovania výšky prevádzkových nákladov, ktoré môžu byť hradené z dotácie. |
k Čl. II. bod 8.
Klub 500 navrhuje vypustenie uvedeného novelizačného bodu. Klub 500 má za to, že administrovať celý proces udeľovania dotácií by malo priamo ministerstvo hospodárstva. |